تنها مرکز تخصصی پیانو با مجوز درجه یک

موسیقی کلاسیک میانبری برای درمان افسردگی
Admin 155

موسیقی کلاسیک میانبری برای درمان افسردگی

موسیقی کلاسیک درمان افسردگی را میسر می سازد.

موسیقی کلاسیک میانبری برای درمان افسردگی

 محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائوتنگ درک جالبی در مورد اینکه مغز ما چگونه موسیقی را پردازش میکند و اینکه چرا آهنگهای خاص ممکن است خلق و خوی ما را بهبود ببخشد، کشف کردهاند. این مطالعه منتشر شده در مجله Cell Reports بر روی بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان(TRD) متمرکز بود، مشکلی که چندین درمان استاندارد نتوانستهاند آن را تسکین دهند.
افسردگی، میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار میدهد و برای برخی، درمانهای سنتی تسکین دهنده نیستند. اما چه اتفاقی میافتاد اگر کلید داشتن احساس بهتر به سادگی فشردن دکمه پخش آهنگ مورد علاقه شما بود؟ یک مطالعه جدید نشان میدهد که موسیقی کلاسیک میتواند ابزاری قدرتمند در درمان افسردگی باشد، به ویژه برای کسانی که به درمانهای دیگر پاسخ خوبی ندادهاند.
به گزارش ایسنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائوتنگ درک جالبی در مورد اینکه مغز ما چگونه موسیقی را پردازش میکند و اینکه چرا آهنگهای خاص ممکن است خلق و خوی ما را بهبود ببخشد، کشف کردهاند. این مطالعه منتشر شده در مجله Cell Reports بر روی بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان(TRD) متمرکز بود، مشکلی که چندین درمان استاندارد نتوانستهاند آن را تسکین دهند.
به نقل از اساف، این گروه کشف کردند که هر موسیقی این کار را انجام نمیدهد و عامل کلیدی این است که فرد چقدر از چیزی که به آن گوش میدهد لذت میبرد. بیمارانی که در هنگام گوش دادن به موسیقی کلاسیک سطوح بالاتری از لذت را گزارش کردند، بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی خود نشان دادند. این یافته این باور رایج را به چالش میکشد که تنها گوش کردن به موسیقی «شاد» میتواند خلق و خو را بهبود بخشد.
بومین سان(Bomin Sun)، نویسنده ارشد، مدیر و استاد مرکز جراحی مغز و اعصاب عملکردی در دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، میگوید: تحقیقات ما زمینههای علوم اعصاب، روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب را ادغام میکند و پایهای برای هر تحقیقی که تعامل بین موسیقی و احساسات را هدف قرار میدهد، فراهم میکند. در نهایت، ما امیدواریم که بتوانیم یافتههای تحقیقاتی خود را به سطح بالینی، توسعه ابزارها و برنامههای کاربردی موسیقی درمانی راحت و موثر برسانیم.
وقتی به موسیقی مورد علاقه خود گوش میدهیم در مغز چه اتفاقی میافتد؟
محققان دریافتند که موسیقی لذت بخش شبکه پیچیدهای را فعال میکند که شامل قشر شنوایی یعنی مرکز پردازش صدا در مغز و دو ناحیه عمیقتر مغز است: هسته بستر نوار انتهایی(BNST) و هسته آکومبنس(NAc). این نواحی بخشی از مدار پاداش مغز هستند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و لذت دارد.
هنگامی که بیماران به موسیقی که از آن لذت میبردند گوش میدادند، این نواحی مغزی فعالیت بیشتری نشان میدادند و ارتباط بهتری با یکدیگر داشتند. این ارتباط تقویت شده در مغز با نتایج در خلق و خوی بهتر همراه بود. گویی موسیقی یک سمفونی هماهنگ در خود مغز ایجاد میکند و به بازیابی تعادل در مناطقی که به دلیل افسردگی مختل شدهاند کمک میکند.
این مطالعه نشان داد که حتی بیمارانی که در ابتدا به موسیقی واکنش نشان نمیدهند، میتوانند از روشی به نام حباب شنوایی بهره ببرند. با گنجاندن فرکانسهای صوتی خاص در موسیقی، محققان توانستند مغز بیماران را به گونهای تنظیم کنند که بیشتر پذیرای اثرات تقویت کننده خلق و خوی ناشی از موسیقی باشد.
سان در پایان میگوید: با همکاری با پزشکان، موسیقیدرمانگران، دانشمندان رایانه و مهندسان، ما قصد داریم مجموعهای از محصولات سلامت دیجیتال مبتنی بر موسیقی درمانی، مانند برنامههای کاربردی گوشیهای هوشمند و دستگاههای پوشیدنی را توسعه دهیم.
اگرچه پیش از اینکه موسیقی درمانی به یک درمان استاندارد برای افسردگی تبدیل شود، تحقیقات بیشتری لازم است، این مطالعه شواهد قانع کنندهای ارائه میدهد که قدرت موسیقی بسیار فراتر از سرگرمی است. این نشان میدهد که ملودی مناسب، که به شیوهای درست از آن لذت میبرید، میتواند گزینه قدرتمندی در مبارزه با یکی از رایجترین مشکلات سلامت روان در جهان باشد.

امتیاز به مطلب

5/0
رتبه بندی این مطلب:
5/0

اشتراک

Print
تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ است 1403
دی ان ان